Hävittäjäkisa kiihtyy lentonäytöksissäkin

Suomen Ilmailumuseo yhteistyökumppaneineen järjesti perjantaina 9.6.2017 Kaivopuistossa ilmailun suurtapahtuman, joka esitteli suomalaisen ilmailun historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta.

Hannu Karjalainen: Hävittäjäkisa kiihtyy lentonäytöksissäkin!

HannuKarjalainen_koneet2
Saab Gripenit odottivat seisonta-alueella, kun Typhoon laskeutui. Yksi koneista oli kaksipaikkainen.

Suomen Ilmavoimien uudet hävittäjäehdokkaat ovat yhä näyttävämmin esillä ilmailutapahtumissa, niin myös Suomen Ilmailuliiton Helsingin näytöksessä Kaivopuistossa 9. kesäkuuta. Tai itse asiassa niiden nykyversiot, sillä Suomelle 2020-luvulla valittava versio ei ole vielä olemassa, koska hävittäjäkone on jatkuvasti järjestelmäpäivityksissä. Ruotsin Saab Gripen E-malli on lisäksi rakenteeltaankin erilainen. Kaivopuistossa taivaalla nähtiin Gripenin ja Eurofighter Typhoonin taitolentoesitys ja Boeing F-18 Super Hornetin ohilento.

HannuKarjalainen-kuva3Raskan Dassaut Rafale ja toisen amerikkalaisyhtiön Lockheed-Martinin F-35 Lightning II olivat esillä virtuaalisesti maanäyttelyssä. F-35:stä ja F-18:sta oli myös ohjaamosimulaattori. F-35:n ominaisuuksia hehkutti kenraaliluutnantti evp. Gary North 36 vuoden lentoupseerikokemuksellaan. Kuvassa Kenraaliluutnantti evp. Gary North (oik.) hehkutti F-35 Lightning II:n ominaisuuksia koneen ohjaamosimulaattorin vieressä. Vas. Locheed-Martin -yhtiön konsultti, eversti evp. Ossi Sivén, entinen Karjalan lennoston komentaja.

Aito häivekone

F-35 on ainoa viidettä hävittäjäsukupolvea edustava tarjokas edistyneine häiveominaisuuksineen. Ne tarkoittavat vaikeaa havaittavuutta vihollisen tutkissa. Kone on myös ehdottomasti kiistellyin uusi hävittäjä ja North ampuikin alas konetta koskevat väärät uskomukset.
– Monimutkaisessa järjestelmässä on haasteita, koneessa on esimerkiksi kahdeksan miljoonaa tietokonekoodia, mutta vuodesta 2010 se on pysynyt aikatauluissa ja hinta per koneyksilö laskenut 95 miljoonasta dollarista 80-85:een. Ja laskee yhä, North sanoi.
Hän vakuutti koneen olevan uskomattoman ketterä, sillä on pitkä toimintamatka ja kone on todellinen häivekone toisin kuin on väitetty. Sensorijärjestelmiensä, joista tutka on vain yksi, kone kykenee havaitsemaan viholliset ja laukaisemaan aseensa ennen heitä. Esimerkiksi koneen infrapunatunnistimet antavat 360 asteen tilannekuvan ja näkevät jopa koneen oman rungon läpi.
– Moni tuntuu elävän yhä Taistelu Englannista -aikaa, mutta enää ei tarvitse lentää tuntemattoman koneen näköetäisyydelle jotta tietäisi pitääkö se ampua alas.

Riittävätkö paukut?

F-35:n perusaseet kannetaan sisäisesti, joten se kulkee huippunopeuttaan asekuorman kanssa toisin kuin pomminsa ja ohjuksensa ulkoisesti kantavat koneet.
– Harjoituksiassa koneet ovat saavuttaneet jopa 20:1 voittosuhteen niin hävittäjiä kuin it-ohjuksia vastaan. Kone tulee muuttamaan koko ilmataistelukentän, sitä kertovat kaikki koneella lentäneet, North sanoi.
Kone saa ja välittää ennennäkemättömän tilannekuvat, mutta tämä vaatii myös tukiverkostoa niin maassa kuin ilmassa (tutkavalvontakone).
Koneen vain neljän ohjuksestä sisäistä määrää ei nähdä ongelmana, koska F-35 ehtii nähdä ja ampua ensin. Ja jos tarvitaan enemmän paukkuja, lennetään useammalla koneella. Tyypillinen rikkaan miehen resepti siis.
Kilpailijat kantavat helposti jopa 10 ohjusta, toki tähän pystyy F-35:kin käyttämällä ulkoisia ripustimia, mutta tällöin häiveominaisuudet kärsivät.

Mikä on sopivin?

Kun vertaa papereiden perusteella hävittäjäehdokkaita, ovat koneet hyvin samankaltaisia, kulkevat 1,6-2 Machia, kantavat noin kahdeksan tonnin asekuorman, sietävät 7-11 g:n kiihtyvyysvoimat ja operoivat noin 15 kilometrin maksimikorkeuksissa. Vanhinta suunittelua on F-18 Super Hornet, uusinta F-35.
Julkisista lähteistä eivät selviä koneiden sensorijärjelmien hienoudet eli tämän päivän ilmasodan kaiketi tärkeimmät ominaisuudet.
Koneen kykyjen lisäksi Suomen valinnassa painavat politiikka, hinta ja teollinen yhteistyö, johon kaikki ovat valmiita.
Mutta koska Rafale ja F-35 nähdään Suomen lentonäytöksissä? Ehkä ensi kesänä, kun Tikkakoskella on Ilmavoimen 100-vuotisjuhlavuoden näytös. Ilmeisesti kaikkien aikojen mahtavin Suomessa.

Teksi ja kuvat: Hannu Karjalainen

HKarjainen_kone1

Airbus-konsortion Eurofighter Typhoon -koneita saapui Helsinkiin kolme.

HannuKarjalainen_kone3

Ranskalainen Dassault Rafale esittäytyi 1:10 -mittakaavaisena pienoismallina.